Lättläst om övergången
Den 1 januari år 2015
övertar Myndigheten för tillgängliga medier, MTM,
ansvaret för statens insatser för lättläst.
Här har vi samlat vanliga frågor om övergången.
Har ni andra frågor kan ni ta kontakt
med marknads- och kommunikationsansvarig Camilla Batal
på e-postadressen: [email protected]
Fråga: Kommer ni att fortsätta
att heta Centrum för lättläst
när ni kommer in under MTM
eller vad blir ert nya namn?
Svar: Nej, namnet Centrum för lättläst försvinner
och MTM tar över ansvaret för lättläst.
Men LL-förlaget och 8 Sidor fortsätter.
Om LL-förlaget
Fråga: Kommer LL-förlaget
att fortsätta ge ut böcker?
Svar: Ja. LL-förlaget finns kvar
och kommer att fortsätta göra böcker.
Fråga: Kommer jag att kunna köpa böcker
i er webbokhandel i fortsättningen också?
Svar: Ja. LL-förlagets bokhandel på webben
kommer att finnas kvar.
Fråga: Var kan jag köpa böckerna
efter 1 januari?
Svar: Du kan fortsätta att köpa böckerna
från både LL-förlagets bokhandel
och från andra bokhandlar på internet.
Fråga: Kommer vi att fortsätta
få Boktidningen Lättläst?
Svar: Boktidningen kommer att fortsätta
komma ut under hela år 2015.
Men i framtiden kan det förändras.
Fråga: Kommer ni att sälja alla lättlästa böcker,
även från andra bokförlag?
Svar: Under år 2015 kommer MTM
att undersöka hur samarbetet med andra förlag
som ger ut lättlästa böcker kommer att vara.
Fråga: När en myndighet köper varor
och tjänster ska myndigheten göra
en upphandling. Kommer MTM
att göra upphandlingar av fotografer,
formgivare och andra som gör böcker?
Svar: Myndigheter följer lagen om offentlig upphandling
vilket innebär att varor och tjänster
över ett visst belopp alltid ska upphandlas.
Varje gång en myndighet gör en upphandling
ska myndigheten också skriva vad som gäller.
Ingen upphandling är den andra lik.
MTM upphandlar redan nu formgivare till
taktila bilderböcker.
Fråga: Kommer det att vara viktigt
i upphandlingen vem som är bäst på lättläst
när det gäller form, bild och så vidare?
Svar: I varje upphandling står det vad man
vill ha och varför.
Det går inte innan upphandlingen sker
att säga vad man ska ha för krav.
Det är en del av arbetet med upphandlingen
att fundera på det varje gång.
Det viktigaste kan vara bästa idé,
bästa pris, bästa kvalitet eller något annat.
Vid upphandling av lättlästa böcker
är det naturligtvis mycket viktigt att kunna s
kriva lättläst och kunna arbeta med lättlästa bilder.
Om 8 SIDOR
Fråga: Kommer 8 Sidor att finnas kvar?
Svar: Ja. 8 Sidor kommer att finnas kvar
och utgivningen av nyhetstidningen 8 Sidor kommer
att fortsätta. Så också webbsidorna
med lättläst information.
Fråga: Vad händer med min prenumeration?
Svar: Den fortsätter som vanligt
och inga prishöjningar är planerade för år 2015.
Fråga: Vågar jag ta en helårsprenumeration
på 8 sidor och vad händer om tidningen
läggs ned eller förändras kraftigt?
Svar: Absolut.
Alla prenumeranter kommer att fortsätta
få sin tidning hem i brevlådan
och priset kommer att vara detsamma under år 2015.
Du kommer att känna igen din tidning
både till utseende och innehåll.
Fråga: Kommer jag att få nyhetstips och korsord
till varje nummer av 8 sidor i fortsättningen också?
Svar: Ja! Självklart kommer tidningen att fortsätta
med nyhetstips och korsord.
Om Lättläst-tjänsten
Fråga: Vad händer med Lättläst-tjänsten?
Svar: MTM ska arbeta med lättläst samhällsinformation.
Alla projekt som vi börjar med under år 2014
gör vi klart, även om det sker under år 2015.
Om skolan – lärarrummet
Fråga: Vad kommer att hända
med Lärarrummet för lättläst?
Svar: De olika webbsidorna,
till exempel Lärarrummet, kommer att finnas kvar.
Under år 2015 kommer MTM att utreda
hur samarbetet med skolan och lärare ska bli
för att det ska bli så bra som möjligt
för dem som behöver lättläst svenska.
Fråga: Kommer ni att ha pedagogträff
nästa termin också?
Svar: Ja, MTM kommer att fortsätta med pedagogträffar.
Fråga: Kommer allt på Lärarrummet
att finnas kvar även när ni blir en del av MTM?
Svar: Under år 2015 kommer det mesta
att se ut som vanligt. Men vi kommer kanske
förändra något.
Om läsombuden
Fråga: Kommer ni fortsätta att arbeta
med Läsombud och högläsare?
Svar: Självklart kommer vi att fortsätta arbeta med
och utveckla Läsombud och högläsare.
Tillsammans med läsombud kommer MTM att utreda
om läsombuden längre fram kan arbeta
med alla olika tillgängliga medier.
Information och Marknad
Fråga: Kommer ni att kunna fortsätta
att vara med på inspirationsdagar,
konferenser med mera och föreläsa
om lättläst, och hur viktigt det är
med högläsning och så vidare?
Svar: Ja. Lättläst kommer att ingå
som en självklar del av MTM:s informationsarbete
kring tillgängliga medier och information.
Fråga: Var bokar jag en föreläsning
om lättläst från och med år 2015?
Svar: Hos MTM. Lättläst kommer att vara en del
av MTM:s informationsarbete
om tillgängliga medier och information.
Fråga: Kommer ni att få ha kvar er hemsida?
Den är så himla bra och vi har sådan glädje
och hjälp av den!
Svar: När år 2015 börjar kommer vi att vi flytta över
Centrum för lättlästs webbsidor till MTM
så att de personer som besöker hemsidan självklart
kommer att hitta all information de behöver.
Precis som tidigare kommer du att kunna söka
på lättläst, LL-förlaget och så vidare.
MTM:s digitala bibliotek legimus.se
kommer också att ha information om lättläst.
Fråga: Vilka kan samarbeta med MTM?
Svar: MTM kommer att fortsätta samarbeta
med andra som arbetar med lättläst.
Under år 2015 kommer vi att undersöka
hur vi ska kunna hitta fler samarbeten
som kan ge våra läsare det som de behöver.
Lättläst till MTM
Den lättlästa verksamheten övergick 1 jan 2015 till MTM,
Myndigheten för tillgängliga medier. Personalen från gamla Centrum
för lättläst nås på MTM:s tel 08-580 02 700.
Frågor och svar om övergången
Svarstjänst på MTM
Har du frågor kring lättläst och andra tillgängliga medier? Ta
kontakt med vår svarstjänst. Tel: 08-580 02 710, e-post: [email protected]
